Moderne familiebedrijven denken veel meer aan continuïteit op de lange termijn dan vroeger. Daarbij is de onderneming in de familie houden niet langer een must. Formules als management buy-out en zelfs management buy-in zorgen evengoed voor economische en geografische verankering, zo blijkt uit onderzoek.
Een management buy-out en een management buy-in zijn twee manieren om een bedrijf over te laten. Terwijl bij de eerste vorm het bestaand management of ander personeel het bedrijf of een deel ervan overneemt, gebeurt dat bij een MBI door externe personen die daarna al dan niet zelf de leiding in handen nemen. Doorgaans blijft het bedrijf bij een MBO/MBI bestaan als economische entiteit in de regio.
Professor aan de Vlerick Business School, Miguel Meuleman, is expert op het gebied van ondernemerschap en financiering van start-ups. Hij is ook één van de initiatiefnemers van de intrepreneurial Buy-out Academy, een opleiding die kandidaat-kopers en -verkopers begeleidt in hun plannen. We vroegen hem naar zijn visie over deze vormen van een bedrijf over te laten.
Lees het volledige artikel in Familielaan 16.