Van alle bedrijven wereldwijd is minstens 65 procent een familiebedrijf. Dat geldt zeker voor Vlaanderen en Limburg waar in veel bedrijven leiderschap en (familiale) eigendom nauw met elkaar verboden zijn. De problematiek waarmee onze familiale bedrijven te maken krijgen, verschilt voor een deel van deze waarmee andere bedrijven moeten afrekenen. In samenwerking met VKW Limburg en de UHasselt belichten we in een nieuwe reeks van STERCK. Magazine een aantal van de belangrijkste vraagstukken. Aan de hand van praktijkgetuigenissen kijken we hoe Limburgse familiale ondernemers hun inzichten in de praktijk omzetten.
Onze familiebedrijven beschikken over een aantal specifieke troeven waarmee ze competitieve voordelen kunnen uitbouwen die leiden tot betere bedrijfsprestaties. Zo blijkt uit onderzoek dat de organisatiecultuur in familiebedrijven – in het algemeen gekenmerkt door een sterk onderling vertrouwen, groepsoriëntatie en engagement – werknemers motiveert om continu sterke prestaties neer te zetten. Voor klanten kan de familie-identiteit ook leiden tot een groter vertrouwen in het bedrijf.